fredag 13 maj 2016

Att få må bra.

Hej allesammans! Som vanligt är det dåligt med uppdateringar här. Det har varit mycket med skolan såhär inför läsårets sista delmoment. Idag fick jag tillbaka betyget på senaste tentan (som jag slet så in åt helvete med) och fick en chock när betyget var maxat. That's how I role! När jag inte siktar på högsta betyg - då får jag det. Någonting görs rätt, uppenbarligen.

Men! Det var inte det jag tänkte snacka om här (måste ju bara få skryta lite, likzom, fuck jante) utan jag vill berätta lite om kostläget! Igår, den 12:e maj, hade jag varit köttfri i en månad. Och vet ni vad? Jag har inte ens reflekterat över det. Faktiskt inte en enda gång. Det har känts så otroligt naturligt att inte äta kött. Det känns som om det beslut jag tog där för en månad sedan hamnade precis rätt i tiden. Det var helt enkelt läge för en okomplicerad övergång. Jag var REDO! Här kommer en liten lista på mina för- och nackdelar (jag får typ tvinga fram nackdelarna):

Fördelar:

- Det är SÅ himla kul att laga mat nu! Jag hittar på alla möjliga knasiga smakkombinationer och det blir ALLTID gott. Nu älskar jag att stå i köket, vissa dagar till och med längtar jag efter att få laga lunch och middag. Vissa dagar lagar jag mat länge (typ en smarrig lasagne), andra lagar jag någonting enkelt (typ en sallad) men njuter till 110 procent. Fantastisk känsla. Jag har gått från noll till hundra på den fronten. 

- Såååå mycket mer smak, på allt! Det är precis som om mina smaklökar har börjat leva om, funnit nya tag. 

- Jag mår bättre än aldrig förr. Min kropp känns ren, liksom. Är inte alls lika svullen och magen känns i fas. Mitt blodsocker måste ha blivit mycket mer stabilt. Det är väldigt få dagar då jag blivit sådär SKITHUNGRIG eftersom jag reglerar mitt matintag på ett helt annat sätt. Jag MÅSTE äta frukost, lunch, mellanmål, middag och typ nötter till kvällen, annars är jag wrecked. Och det är en känsla jag inte gillar, när jag blir seg som sirap och ibland till och med får världens migränanfall för att jag misskött matintaget. Så nu käkar jag alla de mål jag skall äta och dricker mycket mer vatten. DET är ändå den absolut största fördelen, enligt mig. 

- Jag orkar vara aktiv. Någonting jag har haft enorma problem med tidigare då det ibland känts som om jag inte ens skall orka ta mig upp ur sängen. 

- Jag bidrar till en bättre miljö genom att skippa rött kött.

- Jag har i princip noll sockersug, förmodligen för att jag lyckats balansera ut mitt blodsocker så pass fint (tror jag i alla fall, har ju inte precis testat mitt blodsocker men rent kroppsligt så känns det stabilt). Alla de kolhydrater min kropp behöver finns i de grönsaker och den frukt jag proppar i mig med glädje varje dag. Förr åt jag ALLDELES för mycket godis, nu är jag seriöst inte ens sugen. Sjukaste känslan! 

Nackdelar:

- Jag oroar mig till viss del för vitaminbrist eftersom jag vet att det är vanligt. C-vitaminer är inga problem, däremot är jag mer orolig över mitt B-vitaminintag, så här om veckan köpte jag faktiskt tillskott. Känner inte för att ta risken. 

- Jag lever på färskvaror, alltså grönsaker och svamp. De blir dåliga efter ett tag och man kan inte precis storhandla sådant. Det blir alltså lite för många vändor till Willys och ICA Maxi, och då kanske sådana onödiga grejer som typ... en ny bok eller nåt... råkar åka ned i korgen. Måste.verkligen.skärpa.mig! 

- Trist utbud på restauranger. Ärligt talat. Jag drar mig inför sommaren och alla restaurangbesök för oftast har de så jävla tråkiga grejer på sina menyer. Var på Ching Chong (thaibuffé) här om veckan och det enda jag kunde äta där var typ ris och sås, vårrullar samt den vegetariska sushin. Vilket ju såklart var supergott, men det hade ju varit skoj med ett litet bredare utbud även i en buffé. MEN(!) jag rekommenderar Max nya utbud av vegetariska/veganska burgare, alltså noooom!

Så all in all: jag mår bra, fruktansvärt bra. Jag kommer aldrig att bli en sådan människa som skriker "kött är mord" eller försöker pracka på andra en vegetarisk eller vegansk livsstil, aldrig. Däremot rekommenderar jag varmt, för alla människors hälsas skull, att äta mer vegetariskt i vardagen. Kanske en, två gånger i veckan eller så. Det är verkligen min tro att kroppen mår så mycket bättre även av sådana små, små förändringar som att byta ut det röda köttet mot färska grönsaker någon gång då och då. 

Lev gott, folket, för det gör jag. Trevlig helg! <3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar